Hurá do školy s Chytrým školákem!
Tak nám zase začala škola, a ne všichni z toho mají radost. Když vynecháme hrstku dětí, co nemohou dospat a těší se na paní učitelku jako na Ježíška, zbyde poměrně velká skupina těch, kterým se do školy vůbec nechce. Co s tím? Jak děti namotivovat? Ukázat jim, že i učení může být zábava.
- Rozhovory
- Mluvící knížky

Během pandemie covidu přišlo Albi s nápadem vytvořit pro školáky interaktivní učebnice, které by pomáhaly při domácí výuce a zároveň děti zabavily v době nepřející sociálním kontaktům. Začaly tak vznikat tituly zaměřené na vzdělávání dětí na 1. stupni základní školy a jejich nabídka se stále rozšiřuje: Prvouka, Přírodověda, Vlastivěda, Matematika, Čeština a nově pro prvňáčky i Slabikář. Shrnují to nejpodstatnější z daného předmětu a obsahují spoustu hravých aktivit a kvízů. Školáci po nich mohou sáhnout, když je klasická učebnice začne nudit nebo když si chtějí zábavnou formou učivo procvičit například před písemkou.
Pokud tedy na svém dítěti pozorujete, že už toho nudného učení bylo vážně dost, dejte mu do ruky Albi tužku a některou z učebnic Chytrého školáka. Uvidíte, že ho učení zase začne bavit.
A jak vlastně takové interaktivní učebnice v Kouzelném čtení vznikají? Kdo se na jejich vývoji podílí? Připravili jsme pro vás rozhovory se třemi jejich autorkami - Evou Schneiderovou, autorkou učebnice Čeština hravě, Ladou Kudláčkovou, autorkou Slabikáře a Kristýnou Svobodovou, autorkou učebnice Matematika hravě.

Eva Schneiderová, autorka Češtiny hravě

Kristýna Svobodová, autorka Matematiky hravě

Lada Kudláčková, autorka Slabikáře
PaedDr. Eva Schneiderová, autorka učebnice Čeština hravě
Kde jste sbírala inspiraci pro interaktivní učebnici Čeština hravě?
Především od svých vnoučat, průvodcem knihou je totiž moje vnučka Emma (nyní žákyně 5. třídy) a její mladší bráška Albert, který právě nastupuje do 1. třídy. Emma ráda poučuje, ale Bert ji moc neposlouchá. Inspirací mi byly též mé předchozí knihy o učení českého jazyka zábavnou formou, které však byly určeny starším žákům.
Jaké největší přínosy může mít pro budoucí školáky interaktivní učebnice z Kouzelného čtení? Čím se odlišuje od normální učebnice českého jazyka?
Mnoho dětí si učivo lépe pamatuje, když jej slyší, než když vše musí číst. A tato kniha je jiná než ostatní, protože na ně mluví! A dokonce i vypráví vtipy, což žádná jiná učebnice nedělá. Navíc vás pochválí za každou správnou odpověď a za tu špatnou nikdy nevynadá, takže učení vás baví.
Jaká byla/je vaše profese? Co konkrétně jste ze svých pracovních (nebo i životních) zkušeností při tvorbě učebnic zužitkovala?
Jsem vystudovaná učitelka českého jazyka, mám bohaté zkušenosti s prací s nadanými žáky (např. s pořádáním Olympiády v českém jazyce či kempů pro nadané češtináře), rovněž jako porotkyně celostátních literárních soutěží. Čeština mě vždy bavila, kromě toho jsou mým koníčkem také deskové hry, proto jsem při učení i psaní preferovala hravost a kreativitu. Navíc ráda zkouším nové věci a tvorba interaktivní učebnice pro 1. a 2. třídu pro mě byla pořádná výzva. Doufám, že pracovat s knihou Čeština hravě vás bude bavit stejně, jako mě bavilo ji tvořit.

Mgr. Lada Kudláčková, autorka Slabikáře
Kde jste sbírala inspiraci pro interaktivní Slabikář?
Z nabídky podílet se na vývoji mluvicího slabikáře jsem byla nadšená. Dlouhodobě jsem se věnovala čtenářské gramotnosti, která si mimo jiné klade za cíl ke čtení motivovat. Hned mi začaly hlavou běhat nápady, jaké typy hravých čtecích úloh a možnosti slabikování s tužkou do slabikáře zařadím. Důležitým mantinelem – ale ne překážkou – bylo přesné dodržení pořadí a rozsahu učiva, aby na sebe jednotlivé části navazovaly. Inspirací mi také byly všechny skvělé paní učitelky a učitelé, kteří kreativně učí číst děti v prvních třídách a nelimitují se jen větami typu "Ema mele maso."
Jaké největší přínosy může mít pro budoucí školáky interaktivní Slabikář z Kouzelného čtení? Čím se odlišuje od standardního slabikáře, jaký známe ze škol, tedy kromě toho, že je "mluvicí"?
Mluvicí slabikář má oproti těm klasickým velké množství benefitů nejen pro začínající čtenáře, ale také pro pedagogy a v neposlední řadě pro rodiče školáků. Ze čtení nedělá povinnost, ale poutá děti zábavnými aktivitami, při kterých se postupnými kroky naučí číst. Díky tomu, že dítě slyší správnou podobu hlásky či slova, může ji napodobit – napomáhá tak upevňování ortoepické výslovnosti. Dítě si samo zkontroluje, zda slabiku, slovo nebo větu přečetlo správně – a procvičuje čtení i bez přímé pomoci dospělého, což podporuje samostatné učení. To ocení zejména rodiče, kteří nemusí dítě při čtení soustavně kontrolovat. Pro učitele je mluvicí slabikář dokonalým nástrojem k podpoře individuálního tempa žáků, protože každé dítě se může vracet k obtížnějším částem tak často, jak jen potřebuje. Slabikář je vhodný také pro děti se specifickými poruchami učení nebo pro děti, jejichž mateřským jazykem není čeština – pro ty může být poslech výslovnosti obrovskou pomocí.
Kde jste pracovala dřív a jaká je vaše současná profese? Co konkrétně jste ze svých pracovních (nebo i životních) zkušeností při tvorbě učebnic zužitkovala?
Jsem věrná oboru vzdělávání a učitelství považuji za své poslání. S tím se musí člověk narodit a mít respekt ke všem vzdělávaným osobnostem včetně jejich vlastního tempa, zájmů a potřeb. To bylo při mé učitelské praxi vždy na prvním místě. Respekt znamená dát prostor také radosti a hravému učení. Dítě má právo objevovat, ptát se a dělat chyby. Při psaní slabikáře jsem měla pořád na mysli tváře dětí, které s ním budou pracovat. Přála bych si, aby pro ně první setkání s písmeny bylo radostné a motivující. To není jen práce, to je srdcová záležitost. Na paměti jsem měla také to, jak se mé vlastní děti učily číst a jak moc je bavilo obrázkové čtení.
V současnosti jsem naplno zapálená do gamifikace vzdělávání ve Vzdělávacím programu Albi Škola s hrou. Vyvíjím vzdělávací hry a pomůcky, tvořím metodiku k jejich snadnému a smysluplnému využití ve výuce, inspiruji a motivuji učitele k učení s hrou.

Seznámení s abecedou, hláskami a slabikami pro děti od 6 let - nejdůležitější učivo 1. a 2. třídy.

Kniha plná veselých ilustrací, básniček a aktivit pro pomoc s nácvikem slabikování a postupného čtení.
Mgr. Kristýna Svobodová, autorka Matematiky hravě
S čím mají děti dnes v matematice největší problém?
Největší strašák pro děti jsou určitě slovní úlohy. Myslím si, že hlavním důvodem je problém se čtením a orientace v textu jako taková. Děti kolikrát slovní úlohy raději vynechají. A pak samozřejmě převody jednotek.
Čím jste se při tvorbě knihy inspirovala?
Inspirovala jsem se vlastní praxí přímo ze školy a určitě na obsah knihy měly velký vliv mé vlastní zájmy a koníčky. Obecně se při výuce zaměřuji hodně na mezipředmětové vztahy, aby si každé dítě našlo v dané látce to, co ho baví. Vytvořit takovou knížku pro děti byl vždycky můj sen a jsem ráda, že jsem k tomu dostala příležitost.
Albi tužka a některá z učebnic Chytrého školáka – kombinace, která promění každého unaveného školáka v nadšeného objevitele vědomostí. Všechny učebnice najdete tady.
Text: Michaela Kubínová Foto: Albi